semester i vackra Sverige

Nu ska ni få höra något trevligt. Semester 2012..the true story. 
Från början.
Åkte till sjukhuset på måndagen för ett besök på dagvården. Flisen sköter sig exemplariskt, svårt att våga tro att min lilla hjälte INTE skulle göra det, men ändå. Det är cancer min dotter besegrat, inte en enkel förkylning..Återbesöken är tuffa för mig och för henne. För man kan inte förvänta sig ett bra svar. Man kan bara hoppas på ett bra svar o att hennes kropp orkar fixa detta själv nu.
Men det är hjärtat i halsgropen..varenda gång vi väntar på provsvaren.
 
Efter sjukhuset tog vi sikte på Örebro. Väl där så fick vi godaste maten, trevligaste sällskapet och en trygg sovplats för natten. Örebro-nästan som hemma. <3
 
Tisdagmorgon åkte vi mot Kolmården. Tack o lov för GPS. El inte. Scheeeezus liksom. Vi har nog sett varenda liten skitväg i Sverige (allafall mot östkusten fr Örebro sett). Genväg? Well...
Kolmården i sig.. wow. På allvar alltså. Satan i gatan vad vackert. Har på allvar fått två nya favoritdjur, delfin och giraff. Så otroligt vackra djur. Delfinshowen var så fin så att jag började grina, på riktigt. SÅ IMPONERAD!!! (Tog en funderare på om att omskola mig till delfinskötare.. hey, jag är ju bara 33 liksom...) och giraffer.. åh så vackra djur. Som de stod, gick och bara var för mig.. gillar.
 
Åkte från Kolmården, rik på upplevelse, men fattig på pengar. Note to self nästa gång.. ta med kontanter. Det drar iväg annars...shit.
Åkte till Norrköping. Gillar Norrköping. Gillar middagssällskapet som bor en dryg kilometer från oss och som vi hade en riktigt trevlig tisdagskväll med. Tack fam O. Hotell President superbra, men..frostad glasdörr till toa..no no gör om gör rättt!
 
Onsdag: Äventyrsbad på listan. Ok, kanske inte det mest urfräscha badhuset ever, men shit va kul. Utomhus, inomhus, bubbel och rutchkanor. Yej!
Ganska däckade efter den uppelvelsen gav vi oss ändå ut på shopping. Till Flis. Middag på hotellet med bananflugor..not so nice.
 
Torsdag: Mot huvudstaden. STOCKHOLM.. när i hela friden var jag där senast? 10 år sen? Typ. Naturhistoriska museet och cosmonova med allt sitt fantstastiska (och laktosfri mat i caféet...wow!) Det var häftigt att se Flis uppleva sin första 3d.show flying monsters och se fram mot ett nytt besök.
VIdare mot hotellet. Note to self. INTE ÅKA BIL TILL STOCKHOLM..ever.
Hotellet hette Hotel Globe. Ligger på/i Globen. Betyg typ väry bra.
God mat, god service och nice rum med riktiga dörrar till toaletten.
Middag på en resturang på Drottningg. Ok mat TOKBRA SITTA O GLO PÅ FOLKHAK.
Natten till fredagen brakar helvetet loss. Ovädret ALLAN drar in och det är blixtrar o dunder i maxvolym, men är helt borta när vi går ut för att turista vidare på fredagdag.
Fredagdag (efter en guddomlig hotellfrulle) stod det junibacken och Gröna Lund på att-göra-listan. Flis är 6 år och helt underbar att ta med sig att upptäcka och utforska saker som lockar henne. Junibacken var startskottet för kära Astrid Lindgren böcker (hoppas mamman).
Kul på alla sätt o vis.
Sen gick vi till Grönan.. Gröna Lund. Ok, vi säger så här. Jag gillar inte karuseller. Byggarebob gillar det ännu mindre och Flisen ÄLSKAR DET! Hej på det. Nästa gång tar vi med en kompis alternativ äldre kusin på besök till en nöjespark. Tänker inte åka mer karusell. Gillar inte, tror jag kommer spy alternativ dö.. ja jag är gammal. Och skittråkig. Men, jag har en önskan om livet. DÄRFÖR tänker jag inte åka mer karusell...typ. Återigen kan jag säga att pengarna har ett lustigare sätt än lustiga huset, att försvinna här. Godishjul, gosedjushjul, popcorn, dricka, korv, souvinerier m.m.. sweet schezuus...
Tog en shoppingtur delight i stan. Till Flis typ. Skojigt detta med shopping tycker jag..
Väl på hotellet efter promenaden som verkligen var pricken över i, så dog vi en smula på hotellrummet. Bestämde snabbt att äta på hotellet. Bra val visade det sig ca 1 timme efter vi kommit "hem". VÄRLDENS BRAKOVÄDER drog in o ut på 30 min. Jisses, det bara hällde ner
Somnade gott alla 3.
 
Imorse intogs frukosten med vördnad. Jag älskar frukost. Äter massor o lite till bara för att det finns och för att det finns massor att välja på. Gôtt!
Tog sedan ett bra beslut att åka hemöver. Då var kl 10. 10.00 var utcheck klar och bilen packad för hemfärd...via Vingåkers outlet. Tänk att jag har så höga förväntningar VARJE gång. DRET är vad det är och svindyrt.
5-pack strumpor till....FLIS kom vi ut med och 40 kr drabbar ingen fattig...
Styrde kosan mot Örebro och lunch/middag med mormor o A <3. Tack snälla för allt, ni är bäst. (Örebro är nästan hemma..tryggt!)

Hemma nu sen 18-tiden. Gôtt. Borta bra men hemma bäst..... Flis sprang iväg till sin kompis M och fullkomligt jublade när de fick leka ända till 21. Jag har fått bra nyheter ang jobbet idag. Sådär tokglad att jag skulle kunna grina en skvätt och är faktiskt lycklig for real.  Druckit lite Rosie i pensionärskuvösen o bara njutit över att vara hemma igen. Imorgon vankas tvätt o matlagning.. YEJ!!! Puss
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Charlotte Vivungi

Vi åker efter er på en del av er resas äventyr. Vi började med Örebro och Vingåker, för att bege oss vidare till Norrköping och Kolmården. Låter ju bra att Kolmården är så sevärt :)
Ang Vingåker, ni var inte inne i fyndtältet? Håller med om att stora Outletbutiken inte var mycket att ha, men i tältet fanns ju massor! Jag kom ut efter bara 30 min med 3 par byxor som jag är jättenöjd med, 1 tränings t-shirt och en t-shirt till Troy för sammanlagt 419 kr.

2012-08-05 @ 22:41:52
Postat av: Mari M

Härligt att läsa om er resa! Det är ju sånt som barn ska få uppleva, inte att sitta på ett sjukhus...Underbart att Flis mår så bra nu, kramar till er!

2012-08-06 @ 17:43:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0