tänk om

Att tänka om kan innebära flera saker.
Att tänka om som i att förädra sig o sitt beteende. Tänka lite klimatsmart så att säga. Förrut innan denna kursen jag läser nu "natur o hållbar utveckling" så tänkte jag mest att det jag gör spelar ingen roll, jag är ju ändå bara en människa. Där är ju felet.
Jag är EN människa. Jag kan faktiskt göra val o påverka indirekt. Jag kommer inte få toppbetyg på denna kurs, men kursen har verkligen förändrat mitt tänkande medvetet. Helt plötsligt står jag i affären o tittar vilken zon torsken kommer från istället för priset. Eller om tomaterna kommer från andra sidan jordklotet eller är ekologiska o ett bättre val.
Kaffet ska vara ekologiskt, det främjar arbetarna på Colombias bergssluttningar. Kläder kan man faktiskt köpa med organiskt bomull. Då tycker jag att affärerna ska be om lite snyga kläder, innan dess tror inte jag att jag kommer storhandla direkt.
Helt otroligt, jag var så anti denna kurs så som väldigt många av mina klasskamrater. Ett måste tänkte jag, nu är jag glad att jag fått tagit del av bland det största som hänt mänskligheten. Vi ska inte ta allt förgivet, sluta att överkonsumera o tänk efter före.

Det andra tänk om var egentligen det jag hade tänkt på.
Tänk om jag skulle vinna 5 miljoner.
1. det krävs att jag måste spela för att vinna. Ingen stolle kommer bara ge mig 5 mille så där helt appropå.
2. Prioteringslistan kommer se helt annorlunda ut.
Jag skulle se till att alla lån var betalda o att vi fixar en övervåning på vårt hus. Tomten skulle bli toppfräsch och huset ommålat.
Sen efter det skulle jag investera i ngt bra, med hög utdelning så klart. Flis, H o jag skulle shoppa till oss riktigt snygga kläder. Jag som inte har ngn klädsmak skulle hyra ett bra o ärligt smakråd.
Sen skulle jag skänka en stor summa till forskning o välgörenhet. Det kan jag tyvärr inte göra idag som student, men så är tanken.
Lite gåvor, presenter o kärleksbevis kan det också bli.
Ok, jag är redo för mina 5 mille. Vad ska man spela på där chansen är stor att vinna?

Måste ge mig nu. Ska plocka ner julen. Det sista alltså. Typ lite ljusstakar o gardiner. Fast gardinerna tar jag imorgon. Ids inte att stryka o krånga nu.
Har förresten flervalstenta imorgon, ska tillägga att jag inte är värst påläst men ändå inte orolig (konstiga tanke). Det löser sig nog hoppas jag o framförallt tror jag det.
hepp!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0