Ohojojoj

Vad har jag gett mig in på? Jag ska ge mig på att experimentera lite imorgon på worki. För och med barnen. På barnens nivå. Hur kommer detta o gå kan man då fundera på. Förutsättningarna är ju inte di bästa om man säger så. Jag ska berätta varför. Jag ska också berätta varför jag kommer att utsätta mig för detta. Men först förutsättningar.. el brist på. Vi går tillbaks till högstadiet på Hultsbergsskolan. Högstadiet närmare sagt. Jag hade några riktiga hatämnen. Matte (noo shit?), kemi, fysik och teknik. Det är inte och har ALDRIG varit min grej. Finns intresset? Nej. Men ok, nu är det ju så att det blev sjukt pissigt med betyg i dessa ovannämnda ämnen pga dåliga resultat i labbar o prov. Till saken hör också att hur jag än vred och vände på det hela så blev det alltid fel. Alltid. Skulle man blanda 2 vätskor som tillsammans skulle bli blått.. 10/10 möjliga så blev det rosa, grönt el bajsbrunt. Trots att jag gjorde precis som alla andra. (Typ). El få saker att lysa. Koppla ihop olika sladdar o makapärer som skulle lysa. Säger bara nej, jag levde i totalt mörker med mina kopplingar. Teknik, fy tusan. Meka sönder saker o sen sätta ihop dem igen. El hur att det funkar då. Meka isär ja, meka ihop.. noooo. Så betyget.. Typ genomgående 2:or. Förutom biologi, jag kunde mina arter både i fågel, fauna o givetsvis min homo sapiens. Nu är det andra puckar som gäller. Jag är lärare. Förskollärare med ansvar enligt Lpfö-98 med revidering-11 att lära ut om naturvetenskapliga fenomen och matematiska begrepp, konstruktion och en massa annat trevligt (som inte riktigt ligger i min trivselram) I förskolan. Nu till varför jag ska göra detta som inte riktigt är min grej imorgon. Det handlar om egen kompetensutveckling, att våga göra saker som ligger utanför trygghetsramen. Jag går in i experimentet med öppna ögon, öppet sinne och på samma förutsättningar som mina barn. Nyfikenhet och att våga utmana mig själv. För ni vet väl.. som pedagog är man aldrig färdiglärd.. Hela världen och google är mitt informationsfält, och barnen.. För guds skull.. Underskatta aldrig barns tankar och idéer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0