Jag giraff- du varg!

Läs förra inlägget innan du ger dig in på detta. Idag skulle jag vara giraff hela dagen. En slags ûberpedagog som ser allt, tolkar rätt signaler, kommunicerar rätt och fångar barnens "här o nu" ögonblick. Ok. Vart ska jag börja..Jag o vi hade en fantastiskt bra dag. Grymt skönt häng med barnen idag allstå. Tills det blev en liiiiten konflikt. Pedagogen (läs Sara) obeserverar, studerar och analyserar situationen. Berättar för barnen om varg och giraff diskussioner och hur man kan se på konflikter och icke överrenstagande på 2 sätt. Som varg o som giraff. Bra alla är med så långt. Barnen o jag diskuterar och kommer fram till en gemensam bra lösning. Sen ett par timmar senare...Liten pojke säger till mig" Du fröken, om jag är varg o du fröken är giraff så kan ju jag äta upp dig. För fröken, vargar tycker om att äta giraffer" Eh.. har en liten point, men jag lyssnar vidare utan att påpeka att det är dåligt med vargar där giraffer finns och vice versa. "Du fröken, vet du vad.. om jag som är varg äter upp dig som är giraff så vinner ju jag för då finns det ju ingen giraff kvar o bråka med". Hm? Älskar vi barn eller? Jo, för det gör vi ju. Älskar deras insikter och tankar. Kommentarerna varierar, men gummistövlars va goa barn det finns. Får hålla detta med giraff och varg på hypotetisk nivå typ. Jag ska vara giraff.. Giraff rules, även om det alltid kommer finnas vargar äter upp oss ibland.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0